Kan man nog leads via leadgeneratie of kundenakquise verkrijgen met direct marketing?

Vroeger, zo´n 10 jaar terug, was het werven van klanten via direct marketing vrijwel de enige manier die beschikbaar was op het internet. Dit gold ook voor de (externe) leadgeneratie van leads. De definitie van direct marketing is rechtstreekse communicatie met een doelgroep van individuele klanten. Bedrijven sturen brieven of flyers in dagbladen of e-mails (nieuwsbrieven) en hopen zo een publiek te bereiken. Bij direct marketing wordt vooral gedacht aan gepersonaliseerde brieven. Deze brieven worden met mailmerge geproduceerd. Dit is het koppelen van een adressenbestand aan een standaardbrief. Het doel van de bedrijven die dit gebruiken is het opbouwen van een merk en imago. Tevens streven ze er naar om een onmiddellijke, directe, meetbare reactie van de klant te forceren. Dergelijke standaardbrieven werden in een later stadium vervangen door “standaard” e-mails. Hiermee werd het bereik onmeetbaar uitgebreid en hetzelfde kon gesteld worden over de snelheid van handelen en afleveren. Echter door de veranderende manier van werken door managers en daarnaast heel erg duidelijk de ingrepen van de regulators, verdween de kracht van direct marketing.

Leadgeneratie en direct marketing

De eerste marketeers waren vooral de postorderbedrijven. De Wehkamp en Neckermann zijn de pioniers geweest op dit gebied. Ook de eerste leadgeneratie organisaties maakte gebruik van direct marketing, vooral e-mail marketing. Helaas is de markt van deze bedrijven overspoeld door websites, webshops en zijn ze te lang blijven hangen in hun traditionele aanpak. Internet en social media hebben gezorgd voor een spectaculaire verandering van direct marketing. Bedrijven en instellingen proberen zoveel mogelijk tussenschakels te elimineren. De meeste bedrijven gebruiken direct marketing steeds vaker als een aanvulling op de huidige marketingkanalen. Bedrijven als Samsung en BMW marketen hoofdzakelijk door massamedia en via dealernetwerken, maar ze vullen deze kanalen ook aan met direct marketing. Veelal zijn het webpagina’s waarop klanten informatie kunnen krijgen over de producten, financiering en verkooppunten. Ook veel warenhuizen en in mindere mate banken (door sluiting van kantoren) verkopen het grootste deel van hun producten of diensten via fysieke vestigingen, maar ook direct via ‘gepersonaliseerde’ brieven. De leadgeneratie organisaties die toch nog door zijn gegaan met e-mail marketing zijn uiteindelijk zelfs beboet door de regulator.

E-commerce en leadgeneratie

E-commerce of internet marketing is het compleet nieuwe model van zaken doen. Daarnaast is leadgeneratie een andere mogelijkheid nieuwe klanten binnen te halen. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven anders zijn gaan denken over de relatie die zij hebben met hun klanten. Consultancy bedrijven verdienen kapitalen voor het opzetten van nieuwe marketingstrategieën. Te lang blijven hangen in de oude manier van denken of marketen, kan fatale gevolgen hebben. De concurrent zit niet stil en verovert een groot deel van de markt. Daarmee is het duidelijk dat de beste internet marketing de beste leadgeneratie organisaties het onderscheid geeft.