Waarom publiciteit belangrijk is voor je webshop

Een webshop runnen is ontzettend leuk, maar ook heel zwaar een afwisselend. Je moet niet alleen je online schappen in orde hebben, maar ook het bestelproces en de levering. Maar wat als je alles goed hebt georganiseerd en er komt geen klant? Dan zit je met al je spullen en de kosten voor je opslag en webshop lopen door. Plus, je bent je winkel niet begonnen voor niks, er moet geld verdiend worden.

Trek bezoekers naar je webshop

Er zijn een heleboel manieren om klanten naar je website te trekken. De belangrijkste en bekendste manier is natuurlijk Google. Maar deze zoekmachine stuurt niet zomaar mensen jouw kant op, daar moet je wel wat voor doen. Om goed gevonden te worden is het belangrijk dat Google begrijpt wat je doet en weet dat je betrouwbaar bent. Daarvoor moet je duidelijke en uitgebreide teksten op je website zetten, je shop moet goed doorzoekbaar zijn en – heel belangrijk – klanten moeten kunnen vinden wat ze zoeken.

Zo kom je betrouwbaar over

Betrouwbaarheid vindt Google ook belangrijk, want alleen dan weten ze dat ze hun bezoekers naar jouw site kunnen sturen zonder problemen. Een van de manieren om aan te tonen dat jouw shop goed en echt is, is door reviews te laten plaatsen door klanten. Zo laten ze weten hoe tevreden ze zijn met het product dat ze bij je hebben gekocht, maar ook met alles er omheen. Hoe ging de aankoop, de verzending en de nazorg. Allemaal belangrijke dingen om rekening mee te houden. Denk jezelf maar in hoe jij online zou willen shoppen.

Verschillende links naar je website

Een andere manier om te laten weten dat je er bent is door links naar je webshop. Dat is niet eenvoudig, want je moet andere websites vragen om een link naar jouw site te plaatsen en dat doen ze natuurlijk niet zomaar. Je zou een blogger kunnen vragen een stukje te schrijven over een ontvangen product, of een persbericht sturen naar verschillende kranten en websites. Publiciteit werkt goed voor je naamsbekendheid en daarbij kom je dus ook hoger in Google. Het is een proces dat jaren duurt en elke link zorgt voor een stapje hoger op de ladder.

Krachtige links op sterke websites

Er zijn natuurlijk ook verschillen in sterkte van de links. Zo is een artikel op de Telegraaf website een stuk krachtiger dan een stukje van een lokale blogger die net start. Of een interview op een financieel platform over hoe succesvol je bedrijf is scoort hoger dan een link op een bedrijfspagina. Maar juist de afwisseling in soorten media, denk bijvoorbeeld ook aan startpagina’s en bedrijfsoverzichten, zorgen voor een uitgebalanceerd linkprofiel.

Gastblog mogelijkheden

Wil je de inhoud van de tekst zelf wat meer in de hand hebben. Kijk dan eens naar mogelijkheden om gastblogs te schrijven. Er zijn verschillende blogs die dat bieden: zij krijgen gratis content en jij krijgt daarvoor in ruil een link naar je eigen webshop. Probeer ook af te wisselen met de pagina waar je naar verwijst. Het mooiste is namelijk als je in een relevant artikel direct verwijst naar een pagina in je shop en niet alleen naar de homepage. Want interne links zijn ook heel belangrijk om een specifieke pagina hoger te laten scoren in de zoekresultaten.

Dus onthoud: wil je hoger komen in Google, zorg dan voor zoveel mogelijk backlinks van sterke websites en blogs naar verschillende (lees: de belangrijkste) pagina’s in je shop. En relevantie is hierbij heel belangrijk.