Benut jij alle kansen voor de decemberperiode met jouw webshop?

De feestdagen komen dichterbij. Dat betekent dat klanten zich oriënteren en daarbij gebruiken ze Google zeker. Je bent te laat als je start in december. Je moet hier op tijd mee beginnen. Hoe zorg jij ervoor dat jij hierop inspeelt? 

Oktober start de race 

In oktober start de race al. op dit moment beginnen klanten te zoeken naar ideeën en cadeau’s. Om vervolgens in november en december de producten aan te schaffen. Maar dat betekent dat je in elke fase ook zichtbaar moet zijn. Je kunt niet wachten tot halverwege november, want de race start al in oktober. 

Waar moet je op letten? 

Maar op welke punten moet jij letten zodat klanten bij jou een aankoop doen. 

Een snelle website en soepele checkout 

Een snelle website is echt de basis. Zorg ervoor dat je website snel is, zodat mensen makkelijk zich kunnen bewegen over de website. Daarnaast moet de website ook een soepele checkout hebben. Zorg voor een vriendelijke webshop van start tot einde. 

Productomschrijving 

Zorg ervoor dat de omschrijvingen van je producten op je website voldoende informatie weergeven. Laat je klanten echt kennismaken met je producten. 

Breng ze in de stemming 

Zet je klanten in de kerstsfeer door middel van een leuke website. Maak een winterse omgeving bijvoorbeeld tijdens de kerst. Dit kan op de website, maar natuurlijk ook met social media. Maak afbeelding helemaal in de sfeer van kerst en vul de content ook aan in deze stemming.

Een klein cadeau 

Tijdens de feestdagen ontvangen klanten graag een extra’tje. Geef iets leuks bij elke bestelling. Denk aan een sample of kerstkaartje. Een kleinigheid van jouw bedrijf is de perfecte reclame. Je kunt dit zo persoonlijk aanpakken zoals jij wilt. Maar dit kan natuurlijk ook in de vorm van gratis verzending. 

Maak gebruik van alle marketingkanalen 

Natuurlijk moet je ook gebruik maken van alle marketingkanalen. Zet slim in op SEO, SEA en social media marketing. Hiermee bereik je gemakkelijk je huidige klanten, maar ook nieuwe klanten. Door middel van SEO kun je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent bij elke zoekopdracht tijdens elke fase van de klantreis. Met SEA kun je gericht mensen bereiken in een bepaald stadium. Via social media kun je interactief communiceren met je huidige klanten en leads. Allemaal mogelijkheden, maar zet deze dus niet te laat in. 

 

Leads en klanten gaan actief op zoek naar producten en diensten vanaf oktober. Denk hierover na voordat oktober dus überhaupt is begonnen. Denk na over de klantreis die jouw klant maakt en in welke fases jij zichtbaar wilt zijn. Maak de webshop in orde, zorg dat er content aanwezig is voor elke fase en maak een duidelijk aanbod bij elke fase. 

 

Zorg er verder voor dat je budget toereikend is. Verhoog je budget tijdens de piekmomenten om extra clicks te pakken. Zo weet je zeker dat je altijd bereikbaar bent in elke fase.