Online marketing bestaat al sinds 1993. Toen werd de eerste webbanner namelijk verkocht. Online marketing en internet was toen nog heel anders dan hoe we het nu kennen. Internet werd eerst vooral gebruikt om berichten te versturen tussen organisaties en bedrijven. Daarnaast had de eerste website een academisch doeleinde. Internet was vooral bedoeld om informatie uit te wisselen over grote afstanden. Ook moest deze informatie voor iedereen beschikbaar zijn. Er was toen echter nog een grote focus op tekst en bijna geen ruimte voor afbeeldingen. Tegenwoordig kunnen we ons een wereld zonder internet niet meer voorstellen. Het is daarom ook niet vreemd dat online marketing hierdoor de grootste vorm van marketing is. De wereld van online marketing verandert snel. Hoe zal deze wereld er over een aantal jaar uitzien? Wij nemen je vandaag mee in de toekomst van online marketing. Toename mobiele e-commerceWe zien steeds meer een shift van aankopen in een fysieke winkel naar online aankopen. Veel smartphones hebben een NFC-chip. Hierdoor kan je al betalen met je mobiele telefoon. In de toekomst zullen nog veel meer zaken aan een mobiele telefoon gekoppeld worden. Dit zorgt ervoor dat alle marketing geschikt moet worden voor mobiele apparaten. Social media marketing doet dit natuurlijk al doordat het de formaten van Facebook en Instagram moet aanhouden, maar ook in bijvoorbeeld e-mail marketing of SEO moeten we steeds meer een shift naar mobiel zien te maken in de uitingen. SEO wordt steeds belangrijkerHet belang van SEO wordt steeds groter. Internet wordt steeds sneller waardoor platforms en technieken ook sneller moeten worden. SEO zou daarom een normaal onderdeel moeten worden van iedere business. Doordat er steeds een grotere focus komt op e-commerce neemt ook de stijging in het belang van SEO steeds meer toe. Iedereen wil met zijn of haar bedrijf bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen. Hiervoor is het belangrijk om je te onderscheiden van andere bedrijven door je SEO goed op orde te hebben. Zoeken via spraakGesproken zoekopdrachten zijn ook enorm in opkomst. Steeds vaker kiezen mensen ervoor om hun zoekopdracht in te spreken in plaats van in te typen. Hierop zal in de toekomst ook de content moeten worden aangepast. De verwachting is dat eenvoudig te verwerken content in combinatie met visualisatie steeds populairder wordt. Content met visuele inhoud is bijvoorbeeld al enorm populair op Instagram en Pinterest. Wat er in de toekomst allemaal precies mogelijk zal zijn is natuurlijk nog maar de vraag, maar naar onze verwachting zullen bovenstaande trends zeker doorzetten in de komende vijf jaar. |