PNR Merchandising
Zakelijk

SEO copywriting tips voor betere rankings

Haast iedere online marketeer of SEO specialist zal je vertellen dat zoekmachine optimalisatie bestaat uit links, techniek en content. Van je links merken bezoekers niet veel. De techniek zorgt o.a. voor een snelle site en verbetert de gebruikservaring, maar daar heb je dan vaak weer externe expertise voor nodig. Waar je zelf wél veel invloed op uit kunt oefenen, is de content. En daar gaan deze SEO copywriting tips je bij helpen.

SEO Copywriting tips

Met deze tips word ook jij een echte SEO tekstschrijver:

1. Schrijf voor bezoekers en niet voor Google

Bij SEO coypwriting is het belangrijk dat je schrijft voor je bezoekers. Zij komen immers op je website en daar zitten potentiële klanten bij. Het is dus van groot belang dat je hen verder helpt of overtuigt van je producten en/of diensten.

2. Vertel wat bezoekers willen weten

Bezoekers hebben een zoekvraag. Ze willen iets weten. Of iets kopen. Met je content moet je daar dus op inspelen, wil je gevonden worden. Want als jij content biedt die precies aansluit op die zoekvraag, dan kan Google haar gebruikers een beter resultaat geven. En daar wordt jij dan weer voor beloond. 

3. Houd het kort

Bij zoekmachine optimalisatie denkt men vaak dat langer beter is. Want langere teksten bevatten meer informatie. Probleem is echter dat mensen helemaal geen zin hebben om lange lappen tekst door te spitten om hun antwoord te vinden. Dat weet Google inmiddels ook en dus kun je beter kort en bondig schrijven. To the point. 

4. Maak goede titels

Het allerbelangrijkste van je SEO tekst? Oké, je keywords. En het tweede belangrijkste? Je titels. Die moeten het keyword bevatten (in ieder geval de H1 en een paar van je H2’s), maar ze moeten vooral scanbaar zijn. Mensen lezen namelijk niet je hele tekst, maar scannen je titel en subkopjes om het meest interessante stuk content te vinden. Zorg er dus voor dat die subkopjes dan interessant zijn!

5. Gebruik interne links

Je wilt natuurlijk dat Google je nieuwe pagina of blog wel oppakt. Je kunt ‘m aangeven in Search Console, maar het is ook belangrijk om wat interne links in de tekst te plaatsen en vanaf andere pagina’s naar je nieuwe pagina. Daarmee kunnen Google en je bezoekers je nieuwe SEO tekst makkelijker vinden en geef je meteen aan voor welke termen de pagina nog meer relevant is!