1. Gebruik de kleur paarsVroeger was de kleur paars een van de moeilijkste kleuren om te maken en te bemachtigen. Met die reden was de kleur paars vaak onbetaalbaar voor het gewone volk en konden alleen mensen van adel deze kleur gebruiken voor hun kleding en stoffen. Daarom wordt paars de dag van vandaag nog steeds geassocieerd meer rijkdom en luxe. Bekende merken die de kleur paars gebruiken zijn Hallmark (zei verkopen de mooiste kaarten) en Whiskas (zei verkopen luxe kattenvoer). Het toevoegen van de kleur paars aan je logo of huisstijl is dus een makkelijke manier om wat meer luxe uit te stralen. 2. Wees eerlijk over het product dat je verkooptHet is belangrijk dat je altijd eerlijk bent over de producten die je verkoopt. Het klinkt heel voor de hand liggend maar het is natuurlijk niet zo chique als je aan de klant beloofd dat hij of zij het beste product op de markt krijgt en dan iets krijgen wat voor de helft nog niet zo goed is. Doordat de consument de herkomst van producten steeds belangrijker gaan vinden wordt het onvermijdelijk voor organisaties hier niets mee te doen. Wees daarom transparant tegenover de klant. Zo weet iedereen waar ze aan toe zijn. 3. De positioneringVanuit het oogpunt van de merkstrategie hebben luxe/bekende merken veel gemeen. De meesten van hen communiceren vakmanschap, de hoogste kwaliteit en erfgoed. Denk bijvoorbeeld aan louis Vuitton, het meest waardevolle luxe modemerk staat voor de hoogste kwaliteit en luxe, evenals de Franse oorsprong en het erfgoed.Het merk lanceert op reizen geïnspireerde collecties, maakt gebruik van berichten gericht op avontuur en exploratie, en filmt het meeste van zijn advertenties op exotische locaties. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt over wat je zelf wilt uitstralen en waar je je gaat positioneren de positioneringsmatrix. Als je producten levert van slechte kwaliteit en voor een lage prijs is er weinig kans dat je ook luxe zal uitstralen. 4. Een mooie verpakkingHet is niet alleen belangrijk dat het product luxe uitstraalt maar het gaat om het complete plaatje. Een mooie/luxe verpakking kan je dan ook niet vergeten. Denk bijvoorbeeld aan de mooie verpakkingen van Chanel. Deze zijn mat wit met zwarte uitlijning en een mooi zwart Chanel logo. Vaak gaan luxe merken voor een rustige verpakkingen van stevig materiaal. Wil je zelf ook luxe uitstralen ga dan voor een mooie sleeve bedrukt met eigen logo. Deze valt helemaal te personaliseren en is gemaakt van hoogwaardig karton. Deze zijn ook in veel verschillende maten te maken en passen zo om ieder product. Zo maak je het product compleet. |