De voordelen van mediteren voordat je gaat slapen

Wist je dat slapeloosheid één van de symptomen van stress en een burn-out is? Miljoenen Nederlanders kampen met slaapproblemen en willen hiervan afkomen. Er bestaan verschillende slaapexperts die je allerlei tips en oefeningen voor een betere nachtrust aan kunnen leren. Wanneer je langere tijd met een slaapstoornis te maken hebt, heeft dit negatieve gevolgen voor je mentale en fysieke gezondheid. Wist je dat mediteren voor het slapengaan je kan helpen om een betere nachtrust te creëren? In deze blog lees je alles over hoe meditatie je helpt om beter te kunnen slapen.

Meditatie voor je gaat slapen

Wanneer je er meteen mee aan de slag wil om je nachtrust te verbeteren, kun je meditatie voor het slapengaan proberen. Wat doet stress met je lichaam? Slapeloosheid kan een indicatie van stress zijn en helpt je niet om goed tot rust te kunnen komen. Probeer op dat moment eens een slaapverwekkende meditatieoefening uit zodat je rustiger in slaap kunt gaan vallen. Meditatie is een goede manier om je geest en lichaam tot rust te brengen en ervoor te zorgen dat je in balans blijft. Hierdoor kun je beter reageren op stressvolle situaties en leer jij jezelf beter kennen. Je kunt je door meditatie kalmer en rustiger voelen, waardoor dit een positief effect op je mentale staat heeft.

Ademhalingsoefeningen helpen ook om beter in slaap te vallen en je nachtrust naar een hoger niveau te tillen. Wanneer je goed inademt en ook weer bewust uitademt creëer jij ontspanning in je lichaam wat een positieve indruk achter laat op je geest en slaap.

Probeer een perfecte slaaphouding voor jezelf te ontdekken

Heb jij slaapproblemen en kun je maar niet in slaap vallen vanaf het moment dat je je bed in stapt? Lig je ook altijd te draaien en te woelen en kan je maar geen lekkere slaaphouding vinden? Probeer dan verschillende slaaphoudingen voor jezelf uit en zorg ervoor dat jij je hier meer in verdiept. Een slaaphouding waar slechte slapers vaak baat bij hebben is om op je buik te gaan liggen, met je handpalmen naar boven. Leg je rechterhand naast je hoofd neer en schuif hem direct onder je kussen. Zorg er daarnaast voor dat je rechterknie in een hoek van 90 graden ligt.

Deze slaaphouding is door Inuiten bedacht en helpt je om gedurende je hele nacht ontspannen te liggen. Je valt er makkelijker door in slaap en je kunt je niet makkelijk meer bewegen waardoor dat draaien verleden tijd is.

https://www.liberi.nl