PNR Merchandising
Image default
Zakelijk

Zo maak je een tevredenheidsonderzoek binnen een bedrijf!

Voor een wekgever is het belangrijk om te weten hoe zijn of haar werknemers staan tegenover het bedrijf waar ze werken. Hebben ze het bijvoorbeeld wel of niet naar hun zin of zijn ze wel of niet gemotiveerd om te werken. In deze blog leer je hoe je een tevredenheidsonderzoek kunt opstellen en afnemen en waar je op moet letten bij het afnemen van een onderzoek.

Het opstellen van een tevredenheidsonderzoek

Een tevredenheidsonderzoek maak je doormiddel van digitale formulieren. Digitale formulieren kun je zelf opstellen doormiddel van Microsoft Forms of met behulp van andere websites. In deze formulieren kun je vragen stellen over bepaalde factoren binnen het bedrijf. Denk hierbij aan factoren zoals werkdruk, bedrijfscultuur, de sfeer op kantoor, de omgang met leidinggevende, ect. Kies factoren die voor jou van belang zijn. Verzin vagen die antwoorden geven op processen die jij graag wilt verbeteren. Of kies alle factoren om mogelijke knelpunten binnen het bedrijf vast te stellen.

Hier moet je op letten!

Het is belangrijk dat je wanneer je een onderzoek afneemt het een valide en betrouwbaar onderzoek is. Valide wil zeggen dat de vragen die je stelt betrekking hebben over het proces dat je graag wilt onderzoeken. En betrouwbaar wil zeggen dat de deelnemers van het onderzoek de vragenlijst naar gewenste omstandigheden hebben ingevuld. Een antwoord op een vraag over wat een werknemer van zijn werkgever vindt is niet betrouwbaar wanneer de werkgever langs je zit.

Analyseren en concluderen

Nadat het onderzoek is afgenomen is het belangrijk dat de vragen worden verzameld en geanalyseerd om concrete uitspraken te doen en conclusies te trekken. Deze conclusies kunnen worden uitgewerkt in een factsheet. Een factsheet is een blad met daarop de belangrijkste getrokken conclusies en antwoorden die visueel zijn gemaakt. Dit doe je bijvoorbeeld doormiddel van diagrammen. 

https://www.leanforms.com/digitale-formulieren/