Afvallen met een hometrainer

Hoe afvallen met een hometrainer?

Veel mensen schaffen een hometrainer voor thuis aan omdat ze willen afvallen. Door regelmatig te sporten hopen ze gewicht te verliezen. Maar afvallen met een hometrainer is niet zo simpel als op het eerste zicht lijkt.

Je moet je er namelijk van bewust zijn dat er meerdere zaken zijn die bepalen of je gewicht gaat verliezen of niet.

Met dit artikel willen we dan ook enkele tips geven om je te helpen met afvallen op de hometrainer.

 

Koop een goede hometrainer

Een goede hometrainer voor thuis kopen is de eerste stap. Al hoeft dit in principe geen hometrainer te zijn maar kan dat even goed een ander (cardio) fitnessapparaat voor thuis zijn. Zo kun je bijvoorbeeld met de beste crosstrainer of loopband net hetzelfde doel bereiken. Meer nog, het calorieverbruik van een loopband ligt wat hoger dan bij een hometrainer. In theorie val je dus sneller af met een loopband dan met een hometrainer. 

Hoe dan ook, wanneer je de gekozen hebt om voor een hometrainer te gaan (en er zijn meerdere voordelen van een hometrainer), dan kies je beter een goed model.

Het zou zonde zijn om geld te steken in een (goedkoper) model maar het toestel uiteindelijk toch niet te gebruiken.

Doe daarom voldoende opzoekwerk vooraf. Google kan je daarbij een heel eind op weg helpen. Een model op het oog? Google dan eens de naam van het model in combinatie met de term ‘review’. Op die manier kom je de ervaringen van mensen te weten die het toestel echt gebruikt hebben. In sommige gevallen zullen ze positief spreken over het model dat je op het oog hebt, maar in sommige gevallen kom je ook gewoon te weten dat je je budget beter in de aankoop van een ander toestel steekt.

 

Let op je voeding

Afvallen door enkel te sporten, het zou gemakkelijk zijn. Maar alles hangt natuurlijk af van hoeveel je sport. Als je slechts 1 keer per week van je hometrainer gebruik maakt, dan zul je het bijzonder moeilijk hebben om resultaat te zien. Je gewichtsverlies is namelijk een combinatie van je aantal verbruikte calorieën en je aantal opgenomen calorieën.

Als je elke dag 2500 calorieën eet en slechts 2000 calorieën verbrandt, dan zul je uiteraard gewicht bijkomen in plaats van verliezen.

Sporten kan helpen om het aantal calorieën dat je verbrand te verhogen. Als je gelijktijdig ook beter op je voeding gaat letten en minder calorieën eet, dan zal het verschil tussen je opgenomen en verbrandde calorieën verhogen.

Hoe hoger het verschil, hoe sneller en hoe meer je zult afvallen.

Bovendien zul je ook meer spieren gaan kweken. Die spieren zullen niet enkel helpen om je sterker te voelen en steviger in je schoenen te staan maar spieren verbranden in standby ook meer calorieën. 

Meer spieren betekent dus dat je meer calorieën kunt eten. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met na een workout op de hometrainer ook oefeningen voor je schuine buikspieren te doen. Of doe het net omgekeerd door te hardlopen na krachttraining.

 

Sport voldoende

Ik heb eerder al vermeld dat 1 keer per week sporten hoogstwaarschijnlijk niet voldoende zal zijn om af te vallen. Beter kun je een doelstelling zetten om 3 à 4 keer per week te sporten. Dat hoeft niet telkens een duurtraining van 3 uur te zijn. Maar 3 keer per week een half uurtje op de hometrainer zou wel echt haalbaar moeten zijn.

Elke dag gaan sporten is ook niet altijd een goed idee. Dan loop je namelijk het risico om je lichaam te overbelasten. Gevolg daarvan kunnen pijnlijke blessures zijn waardoor je wekenlang moet rusten en niet kunt sporten. Het is algemeen geweten dat mensen tijdens de revalidatie van een kwetsuur hard kunnen bijkomen. Dat is nu eenmaal zo omdat er meer calorieën opgenomen worden dan dat er verbrand worden.

 

Verander je denkwijze

Een tip dat misschien niet zo heel praktisch lijkt maar wel erg belangrijk is. Ik ben geen voorstander van een dieet maar eerder een wijziging in je leeftstijl. In plaats van jezelf te limiteren tot het eten van een restrictief menu, werkt het over het algemeen beter om goed bewust te zijn van wat je eet. Je kunt echt wel nog eens een pizza eten, maar je moet je bewust zijn van het effect dat het heeft op je lichaam.

Als je beseft welke invloed dit eten heeft, hoef je het jezelf niet te ontzeggen maar kun je dit bijvoorbeeld compenseren door de komende dagen voldoende te bewegen en gezonder te eten.

Enkel je bewust zijn van de invloed van voeding, zonder jezelf iets te ontzeggen, geeft je een veel beter gevoel dan te denken dat je vandaag enkel dit of dat mag eten.

Een dieet is moeilijk vol te houden en als je dan hoort dat je dit dieet de rest van je leven dient vol te houden, is het verleidelijk om snel te zeggen dat je er mee stopt. Jezelf niets ontzeggen maar bewust zijn van wat je eet en op sommige momenten je keuzes aanpassen (zonder je ‘verwenmomentjes’ te vergeten) is vele malen gemakkelijker om vol te houden.

Kies de juiste trainingsschema’s

Wanneer je gaat sporten op de hometrainer is het voor veel mensen verleidelijk om telkens hetzelfde schema te volgen. Maar het spreekt voor zich dat hetzelfde trainingsschema keer op keer volgen niet zo snel zal leiden tot ongelooflijke verbeteringen.

Stel jezelf daarom doelen op die haalbaar maar tegelijkertijd ambitieus zijn. Leg jezelf daarbij geen restricties op. Wil je een marathon kunnen lopen en daarvoor trainen op een hometrainer? Zeg jezelf dan niet dat dat niet mogelijk is. Dat is het wel. Het enige wat je nodig hebt is een sterke wilskracht om je trainingen vol te houden en voldoende tijd voor jezelf uit te rekken.

 

Voorzie voldoende tijd voor op je hometrainer

Om een half uurtje op je hometrainer te fietsen dien je wat meer tijd te voorzien dan een half uurtje. Hou ook rekening met de tijd die je nodig hebt om je om te kleden, te douchen, cool-down… Voor een half uurtje effectief fietsen (zelfs wanneer je de hometrainer thuis hebt staan), moet je al snel 45 min rekenen. Hou daar dus ook rekening mee wanneer je beslist om 3 keer per week een half uurtje te voorzien om te sporten op je hometrainer.

https://www.loopbanden-vergeleken.nl